Det är enkelt att föra ett samtal med personer som är samtida med dig.

Varje samtal om konstens tillämpning sker i ett specifikt kulturellt sammanhang.

Babyloniernas konst skulle inte vara meningsfull år 2022, på grund av hur man tolkade monumenten när de ursprungligen skapades.

Alla babyloniska konstverk var meningsfulla på den tiden eftersom människor kunde förstå och relatera till ”tidsandan”.

Mona Lisa

Konstnärerna har noga övervägt på hur de ska framställa sin konst så att den står sig genom långa tider. Da Vincis Mona Lisa väcker till exempel alltjämt intresse för hur den skapades. Hur konstnären ville ha en dialog med betraktarna om skönhetens innebörd och vår förståelse för andras intryck, bland annat känslor som ”lycka” men även ”sorg”.

Det är ingen tillfällighet att Mona Lisa ändrar sitt ”leende” beroende på var man befinner sig som betraktare!

Om du befinner dig väldigt nära eller långt ifrån henne kan det hända att hon bara tittar på dig eller ler mot dig!

Att skapa ett samtal med andra människor genom konst kräver att man behärskar konsten.

Konstnären måste kunna fånga en idé men också förmedla den till andra genom att lägga till eller utesluta vissa särdrag.

För Da Vinci var den viktigaste faktorn hans förmåga att införliva insikter från olika discipliner i sitt verk. Därför betraktas han inte bara som konstnär utan också som vetenskapsman.

Det samtal han ville åstadkomma med sin publik handlade inte bara om vad de kunde se… utan också… om vad de kunde förstå genom att se.

Om de inte kunde förstå vad som var ”dolt” hade de inte utvecklat en sammanhängande förståelse för den bredare framställningen av det de såg.

På så sätt skapade Da Vinci en koppling mellan tiden i vilken han levde när han framställde sina verk, men också en koppling till de människor som skulle bli hans publik längre fram genom tiderna.

Hermes

Den grekiska skulptören Praxitelis levde på 400-talet f.Kr. Statyn av Hermes hittades i Heras tempel i Olympia. Hermes föddes enligt den grekiska mytologin av Maia, dotter till Atlas och Zeus, och smög som barn ut ur sin grotta på berget Cyllene i Arkadien på sin födelsedag och reste hela vägen till Pieria, 250 mil norrut i Makedonien, för att träffa sin halvbror Apollon som var ute och vallade sin boskap.

Till skillnad från moderna beskrivningar av gudar i det klassiska Grekland hade gudar mer än en funktion.

De kunde ifrågasätta beslut som fattats av de högsta gudarna (t.ex. Zeus), men kunde också ändra sin inställning för att hjälpa andra eller skapa förödelse bara för att de ville göra det.

Praxiteles var vid denna tid en berömd skulptör på grund av sin unika förmåga att skapa skulpturer vars avbildningar var mer komplexa än de föreföll vara. Det förenklade utseendet kompletterades av andra mer komplexa detaljer. Praxiteles skapade till exempel Hermes som en ung man med anletsdrag som utstrålar oskuld men också beslutsamhet. Han är en person som kan utmana andra men som inte kan jagas lika lätt på grund av sin skarpsinnighet med att hitta vägar där han kan gömma sig.

Staty av Hermes med barnet Dionysos. Olympias arkeologiska museum. Källa: Paolo Villa/CC-BY-SA-4.0

En nyare men intressant framställning vi stött på är en där Hermes porträtteras med vingar. Vingar symboliserade snabbhet, men också att man sträcker sig mellan jorden och himlen. Det är två intressanta egenskaper som väcks till liv i nedanstående skulptur. Det första är färgen på Hermes ögon som gör blicken livfull. Det andra är användningen av äkta korall i hans vingar.

De subtila detaljerna i hans blick väcks till liv genom ögonens färgning. Det är vid den tidpunkt då han har varit nere i vattnet men också stigit upp ur havsvattnet.

Hermes uppvisar en magnifik blick av eftertanke om vad som väntar honom. Hans naturliga blick är fundersam men också ihållande. Den symmetriska harmonin mellan de olika delarna av hans takt är extraordinär i originalverket.

Hermes med korallvingar
Källa: www.thegreekmarbles.com

Den glänsande kompositionen av hans ansikte och kropp visar ljusets reflektion, medan de djupblå korallvingarna uttrycker den starka kopplingen till naturen.

Havet blir en symbol för livet, både för det som kan ses och för det som är dolt för blotta ögat men likväl levande. Hermes reser sig upp och ikläder sig naturens egenskaper.

Denna nyskapande framställning blir betydelsefull eftersom begreppet ”vingar” ofta innebär en hårig komposition, medan vingarna är mjuka och flexibla.

Men här utmärker sig Hermes med sina vingar av korall från havet, det kraftfulla inslag som ger honom nytt liv djupt under havets yta. Därför blir Hermes också den som drar nytta av livet djupt ner i havet samtidigt som han är villig att ge mänskligheten en uppenbarelse om kraften i det liv som finns under vattenytan.

Målningen av Hermes är än idag exemplarisk och visar att antika artefakter inte bör behandlas passivt utan snarare väckas till liv med hjälp av färger.

En väl övervägd användning av färg är än i dag ett unikt sätt att inspirera till samtal om det som utspelade sig i det förflutna, men också om vad som är viktigt för oss i dag. Våra förhållanden med andra människor förnyas när vi inser att livet är lika komplext som ett konstverk och att arbetet med dess egenskaper är en fortgående resa mot förståelse och andlig utveckling och inte bara fysisk.