NIKE har utvecklats till att bli ett av de största globala företagen och en populär tillverkare av sportkläder i hela världen.
Få människor känner dock till att varumärket NIKE har hämtat sitt namn från det grekiska ordet νίκη. Bokstaven ”ν” har också lånats från andra språk och har omvandlats till ”v” (engelska victory, på svenska seger).
Nike från Samothrake är alltjämt en exemplarisk staty! Den kan för närvarande ses på Louvren i Paris, i Frankrike. Statyn upptäcktes ursprungligen på ön Samothrake, därav verkets titel.
Mått 244 cm (96 tum)
Plats Louvren, Paris
Om Nike enbart hade förknippats med krig mellan människor är det troligt att statyn skulle gjorts i en helt annan form. Statyn kunde exempelvis varit utsmyckad med ett höjt svärd. Storbritannien hyllar till exempel fortfarande bedrifterna av deras gamle kung Arthurs med hänvisning till Excalibur-svärdet.
De unika inslagen i Nike från Samothrake finns i den tidiga framställningen av segerns betydelse, inte bara som en jordisk bedrift, utan som en gudomlig gärning som överträffar den materiella världen. Nike presenteras således genom den grekiska statyn som en gudomlig varelse vars kamp är på väg att fullbordas. Avbildningen visar hur hon fångas i just det ögonblick då allt mynnar ut i en storslagen avslutning.
Marmor i flyktig bemärkelse
Den anmärkningsvärda framställningen av den otroligt starka marmorn som lyfts upp i en flygande rörelse syftar till att ge ett intryck av en flyktig rörelse.
Det är här som den sista rörelsen i det föregående slaget äger rum. Det är ögonblicket då Nike slutligen utnämns som segrare!
Nikes kraft ligger inte i den kroppens muskler eller rörelse utan i den inre subtila och komplexa strukturen. Detta är seger genom mod och framåtanda. Rörelsen blir en mästerlig gestaltning av både harmoni och balans.
Den här tekniken saknar tidigare föregångare i den antika världen, eftersom den framställdes vi en tidpunkt någon gång mellan ca 295 och 290 f.Kr.
3D
Framställningen av detta unika ornament var många århundraden före sin tid tack vare skulptörens exceptionella förmåga att ge betraktaren ett intryck av 3D! Marmorn har inte bara skulpterats utan väckts till liv!
Vid en tidpunkt då verktyg och maskiner på intet sätt var fullt utvecklade var det den vetenskapliga förestående förståelsen av den dimensionella världen som fick konstnären att vilja ta sig bortom marmorns fysiska begränsningar.
Att skapa ett intryck av 3D är ter sig häpnadsväckande med tanke på hur subtilt detaljerna framträder ur marmorstenen. Framställningen verkar felfri då den skapar en känsla av total enhetlighet med det som rör sig och bär samtidigt på en stark känsla av en inre komposition.
Kombinationen av guld och grått skapar en underbar harmoni mellan det jordiska och det gudomliga. Vi gillar också hur litet föremålet är. Det kan placeras på ett skrivbord eller en möbel i hemmet och bli en ständig påminnelse om hur inre handling alltjämt är en central del av människans strävan mot en minnesvärd bedrift.
Vi uppskattar den färgstarka bilden av den följande utgåvan av artefakten, framställd av den grekiska marmorn – just på grund av harmonin i de färgstarka nyanserna.
Inre seger
Vi måste förstå att Nike från Samothrake inte bara uttrycker segern i ännu en mänsklig strid! I själva verket handlar det om en symbol för den inre kampen.
En kamp blir en ”värdefull kamp” först när den handlar om något mer än att bara ekonomisk vinning.
Det krävs en viss inre styrka för att själv bestämma sig för att nå det som ligger bortom tillfälliga ekonomiska landvinningar.
Därför räcker det inte att man hoppas på stor ”rikedom” eller ”berömmelse” för att frambringa en betydande upplevelse av ”seger”. En uppfattning om ”mod” och ”hopp” kan inte bara grundas på förverkligandet av materiella mål. De måste knytas till en vidare vision om inre välstånd och tillväxt.
Skulptören var medveten om att det är människans ”inre” sida som blir viktig. Inte bara vad personen kan åstadkomma ”utanför” sig själv utan också ”inom” sig själv.
Slutligen insåg den skickliga skulptören att döden alltjämt är den yttersta gränsen för vad som kan skapas inom ramen för ett mänskligt liv. Gestaltningen av Nike väcker därmed en viktig fråga om vad som återstår i världen efter det att de människans bedrifter har nått fram till sin materiella slutpunkt.
Vi tycker om det här ornamentet eftersom vi ständigt behöver påminnas om vad som är viktigt i livet. Vi vill att konsten ska vara den drivkraft som får oss att fokusera på det som ligger bortom vårt tillfälliga ”tid” och ”rum”.